Wednesday, October 12, 2005

hidup macam tayar kereta..


kadang2 kita dok atas, kadang2 kita dok bawah.. ikut pusingan.. macam tayar kereta.. masa kat atas pon tayar kereta, masa kat bawah pon tayar kereta jugak.. sama saja sebenarnya..

masa kita senang pon kita manusia, masa kita susah pon kita tetap manusia.. tetapi kadang2 tu nasib tak menyebelahi kita.. kadang2 dok atas lagi susah dari dok bawah.. dan selalunya dok bawah lagi susah dari dok atas.. namun kita tetap org yang sama..

bila kita kat bawah, kita selalu sedar diri kita.. tapi bila kita naik atas, kita selalu lupa diri kita.. apa la sangat kat mana kita berada, ia tak mengubah kita menjadi malaikat atau jin.. kita tetap akan jadi manusia yang serba kekurangan....

tayar kereta pon, semasa ia berpusing, ada masa yg kat bawah tu akan masuk lubang, jalan tak elok, kadang2 ok saja.. yang kat atas pulak belum apa2 dah kena turun bawah.. kalau tak macam tu, kitaran semulajadi sebagai tayar tak berjalan laa.. bila tak jalan, apa la guna tayar tu utk yg menggunakannya..

macam tu jugak hidup kita.. apa yg tuhan bagi adalah apa yg kita perlu pada masa itu.. apa saja yg jadi, perkara terbaik yg boleh kita buat adalah menerima nasib kita seadanya.. redha dgn apa yg berlaku.. memang setiap masa kita akan berusaha untuk menjadi lebih baik.. tapi kita harus ingat, apa sahaja yg berlaku di alam ini ditentukan oleh Penciptanya.. Maha Pencipta akan jadikan apa sahaja untuk kebaikan semua ciptaanNya..

adios... jumpa lagi..

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home