Thursday, November 10, 2005

perjalanan...

selamat hari raya aidilfitri..

raya tahun nih ok la, nak kata meriah, biasa saja, nak kata tak meriah tak boleh jugak.. raya la katakan.. mana boleh tak meriah..

aku balik kampung seperti juga orang lain. di kampung, menjelang malam saja aku jadi tak tahu nak buat apa.. biasanya malam aku tercangak depan PC atau depan TV.. mati kutu jugak..

bila bosan aku hisap rokok, tapi tak pernah lak merokok depan mak ngan ayah.. segan.. diorang tahu tu aku merokok, saja buat tak tahu, dah tua kan, pepandai laa.. satu hari, sedang aku hisap rokok di depan rumah aku, di tepi jalan (umah aku tepi jalan), aku ternampak seorang brader ni sedang mengayuh basikal.. aku selalu nampak dia berbasikal sejak aku sekolah rendah.. aku rasa dah lebih 15 tahun dah.. dulu dia selalu hantar anak dia pergi sekolah dengan basikal, pastu pergi pasar, pendek kata ke mana saja kat area situ naik basikal, area situ bukan kecik plak tu, luas la jugak.. tapi, takkan sampai sekarang pon masih berbasikal??

2-3 hari kemudian, aku ke pekan berjalan kaki, sebab pekan tu dekat je dgn rumah aku..
pergi ke pekan membeli rokok,
rokok dihisap sepanjang jalan,
nasib baik sepanjang jalan banyak pokok,
tak la panas sangat sebab teduh kan..
heheh.. berpantun pulak.. yang aku nak cakap, masa aku pergi beli rokok tu, aku lalu depan gerai burger.. aku dah tahu dah sapa yang berniaga burger kat situ.. brader tu pun dah lebih 10 tahun berniaga burger kat situ.. sebelum ni dia berniaga air ngan ayah dia.. ada la jugak perubahan kan.. takkan sampai tua dia nak berniaga burger??

aku pikir-pikir balik, ikut diorang la kan.. nak naik basikal seumur hidup ke, nak berniaga burger sampai ke tua ke, masing-masing ada plan masing2.. aku selalu tertanya2, macam mana hidup aku 5 tahun akan datang?? atau 10 tahun akan datang?? adakah hidup aku kekal saja macam sekarang?? atau hidup aku akan porak peranda?? atau aman bahagia??

ada orang kata, masa depan adalah harapan, masa lalu adalah pengajaran, masa sekarang adalah segala-galanya.. hmm.. boleh terima kot kata-kata ni..

harapan aku, masa depan aku aman bahagia.. tak perlu jadi org besar, tak perlu jadi hartawan atau jutawan, tak perlu jadi orang yang dikenali ramai.. sekadar jadi orang yang berkeluarga dan mampu menyara keluarga tanpa berhutang, sudahlah.. kalau anak2 nak belajar tinggi, mampu.. bini aku nak bergaya sesekali, mampu.. aku nak berhobi, mampu.. adik2 nak tumpang senang, mampu.. hantar mak ngan ayah pergi haji, mampu.. aku nak pergi haji bawak anak bini, mampu.. nak pergi berjalan2 bersama keluarga, mampu.. bunyi macam orang kaya je kan.. heheheh...

perjalanan hidup dan mati masih jauh...
mintak2 tuhan izinkan perjalanan yang aku harapkan untuk aku... amin...

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home