Friday, November 11, 2005

bila terfikir pasal api........

arrrgghh!!! terlambat bangun pulak hari ni...

aku bangun pagi terus menghadap internet. rutin biasa setiap pagi. bosan jugak, tapi lagi bosan kalau internet tak der. selepas seketika, aku pergi sarapan kat kedai member.

"teh ais dengan power dua.." menu aku sejak lepas raya ni. for your information, power merujuk kepada telur separuh masak.

sedang aku termenung sambil hisap rokok lepas makan, aku terpikir pasal serangga dan api.

"tak der benda lain ke nak pikir??".. ye jugak kan. tak de benda lain ke nak pikir. tak kisah la, dah terpikir tu, layan je la kejap.

sebenarnya aku terpikir pasal serangga dan api ni sebab aku teringat org tua2 cakap, "bercinta ni macam bermain dengan api, salah langkah terbakar diri..."

api sifatnya panas tapi bercahaya. dalam erti kata lain, ia nampak menarik dan memberi cahaya yang terang supaya kita tidak bergelap dan kepanasan api digunakan dalam pelbagai aktiviti, memasak dan sebagainya. kalau kita tengok pada kegunaan api, kita memang bermain dengan api sepanjang masa. bila salah langkah, atau disalah guna, api memang membawa bencana, kebakaran, letupan, perang dan sebagainya.

"apa kaitan dengan serangga..??"

masa aku sedang bersarapan, aku ternampak seorang awek lalu. aku terpikir pasal perempuan. perempuan yang lawa, tapi suka menonjolkan diri dengan dandanan rambut, bentuk badan yang seksi, perhiasan yang cantik2, pakaian yang kainnya sejemput, diorang ni macam api ke?? menarik tapi panas.. hehehe.. panas beb, mana boleh tak panas. mata yang tengok pon melekat, ini kan pula hati yang rasa, tak geram ke??..

bila difikirkan balik, tarikan perempuan yang sebegitu, memang umpama api yang menarik perhatian rama2 dan kumbang2 untuk menghampirinya. semuanya tertarik kepada api yang bercahaya dan berkilauan dari jauh. masa tu, panas tu dah tak rasa dah, cantik berkilau punya pasal.. sedar2, sayap dah terbakar.. macam tu saja. api tu pulak, macam tu jugak, tak berubah apa2, lepas tu datang la rama2 atau kumbang2 yang lain..

tidak adil jugak untuk nak mengata kat perempuan saja. lelaki pon boleh jadi api jugak. bukan perempuan saja yang menonjolkan diri, lelaki pon suka menonjolkan diri jugak. mat bangla yang tak tahu asal keturunan pon boleh mengorat anak pak haji, apa yang diorang buat kalau bukan impress awek yang diorang nak tackle tu, kena la jadi panas skit kan.. sama saja lelaki dan perempuan, cara menonjolkan diri saja berbeza.

"tepuk dada tanya iman.." teringat pulak kata2 ustaz aku masa kat sekolah dulu..

ye la kan, betul jugak.. macam mana kalau tepuk2 dada, sekali bukan iman yang jawab.. ahh!! sudah..

macam mana kita nak menjaga diri supaya tak terbakar??? kita ikut peraturan la kan.. dalam kita patuh pada peraturan tu pon, bahang panasnya terasa jugak. kalau kita nak jadi api sekalipon, jangan la sampai membakar orang lain. nak jadi panas pon, panas la pada tempatnya.. kalau salah tempat, bahaya tu akan wujud dengan sendirinya. berhati2 la macam mana pon, kalau salah tempat atau salah guna, tak terbakar banyak, sikit tu akan kena jugak. paling kurang, terbakar hati...

"peraturan apa yang hang cakap ni....??"

peraturan apa?? kalau sebut agama, nanti orang kata, "bab-bab agama kita jangan nak memandai..." cakap macam tu pon memandai??? dah tu nak cakap macam mana lagi...

heheh.. hidup kena banyak berfikir, "fikir banyak2 pon susah jugak.." dah susah, fikir sikit2 sudah.. kan??

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home