Thursday, December 29, 2005

aku pesimis tapi berharap...

aku baru habis belajar.. setelah bertahun-tahun belajar tak habis2, akhirnya aku lepas jugak.. fuuuhh!!! lepas satu beban dalam otak mak pak aku, walaupon aku dok camtu jugak.. :D apa nak jadi nih..

tapi bila dah abis belajar nih, aku rasa sangat pesimis pasai peluang aku utk maju.. tambah2 bila dibandingkan ngan org lain.. masa tgh belajar (yg lama gila tuh) aku rasa optimis la jugak, sebab student kan, boleh buat apa saja.. tapi skarang, tatau lak nak buat apa..

aku seorang yg optimis, tu aku tahu.. tapi bila semangat makin luntur, hati makin jadi lemah, kemahuan menjadi semakin besar, keperluan menjadi semakin menekan, rasa macam dah takde masa depan.. kalau berterusan macam ni, boleh jadi mental disorder ni.. huyoooo... takut la plak. nasib baik la pesimistik aku nih dtg dgn pakej lantak le, kalau tidak dah lama dah masuk wad "aku bukan org gila"...

dalam rasa pesimis yg sgt2 ni, lahir jugak satu pengharapan.. dalam hati aku tetap berharap sesuatu yg baik utk aku dan mak pak aku berlaku dgn segera, contohnya dapat durian runtuh ka, dapat keja kat oversea ka, dapat sponsor utk kawen ka.. huhuhuh!! bunyi macam angan2 ja..

"Allah tak ubah nasib satu kaum itu, jika mereka tak berusaha utk mengubahnya...." hingga akhir ayat.. pengharapan, mungkin satu doa, walaupon tak diungkapkan.. walaupon nampak lebih kepada angan2.. walaupon nampak macam tak masuk akal.. ia satu doa..

bila dah pesimis, tinggal doa je la kan.. tapi takkan nak doa sambil berangan.. lawak la plak..
"ya Allah ya tuhanku, bagilah aku dapat keja yg best2. pastu, kalau keja dah best tu, kasik la gaji dia 10 ribu ringgit sebulan. pastu, bleh la aku buat umah 18 tingkat...." tgk, doa sambil berangan, camtu laaa...

umor dah nak masuk 26, tapi dok macam dulu jugak.. macam tak de kemajuan pon, macam je la, kalau reti nak bersyukur, sebenarnya ada kemajuan.. tapi kemajuan yg diingini tu yg belum..

bila dah pesimis ni, nak maju yang macam mana pon dah tak tau dah.. nak maju macam ananda krishnan ka?? syed mokhtar ka?? sudirman ka?? ataupon macam pakcik yg bukak gerai makan kat bawah flat ni, dulu dia bukak satu meja jual cucur saja, sekarang dah siap nasik lauk sampai tgh malam, meja dah bertambah jadi 5 bijik..

bila dah pesimis ni, harapan bukan main la besarnya.. tapi tak tau macam mana nak menggapai harapan itu, sebab semangat dah hilang.. pastu bila dapat sikit, mula la nak kecewa, ye la, harapan besar sgt.. huh! macam2 la bila dah hilang semangat..

tapi tu la, sebabkan masih berharap, semangat yg hilang pasti akan kembali.. chewah!!! walaupon tak tau bila.. semakin semangat kita hilang, semakin kita terdesak, semakin kuat harapan (doa) kita.. cthnya bila takut hantu, hilang semangat, tapi kalau terdesak tu, lari buleh tak pijak bumi, dalam hati, "harap2 la hantu tu tak kejar aku".. kan?? dan bila sampai ketika itu, pasti akan ditunjukkanNya jalan.. aku pasti, yakin, hearggghh!!!.. kelakar la plak, macam rockers ja gaya..

saja aku menulis utk meluahkan perasan kat monitor nih, ko je la yg paham monitor oiii... mana tak nya, dari pagi sampai ke malam ko mengadap muka aku ja... aku pon dah letih tgk ko.. (ni dah tanda2 dah ni, jaga2 takut kena hantar ke wad "aku bukan org gila".. ada ka cakap ngan monitor..)

aku pesimis tapi berharap..

kalau dipendekkan, pesimis+berharap=pesirap... huhuhuhu...

kalau, berharap+pesimis=berhamis.. wakakakaka...

kalau, pesimis+berharap+limau=pesirap limau... huargh huargh huargh..

tiba2 aku terjaga, aku bermimpi rupanya... klaka2.. nasib baik, aku tak mahu ke wad "itu"... best jugak kalau aku tulih kat blog nih.. (senyum sengih sorang2=4S)...

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home